In de wereld van onze klanten

'Eigenlijk zijn we net zo uniek als onze bewoners'

In de wereld van onze klanten

'Eigenlijk zijn we net zo uniek als onze bewoners'

Diergaarde Blijdorp is een interessante klant voor Baker Tilly. Niet alleen vanwege de vele bijzondere dieren die de Rotterdamse dierentuin herbergt, maar bovenal door de relatief complexe financieel-fiscale structuur. Na ruim een jaar samenwerken, is Sandra Scheerder – Controller bij Blijdorp – zeer tevreden: “Dankzij Baker Tilly komen we nu steeds meer in een voorspelbare flow.”

Sandra - Controller bij Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp is een interessante klant voor Baker Tilly. Niet alleen vanwege de vele bijzondere dieren die de Rotterdamse dierentuin herbergt, maar bovenal door de relatief complexe financieel-fiscale structuur. Na ruim een jaar samenwerken, is Sandra Scheerder – Controller bij Blijdorp – zeer tevreden: “Dankzij Baker Tilly komen we nu steeds meer in een voorspelbare flow.”

Sandra - Controller bij Diergaarde Blijdorp

Olifanten, giraffes en dwergnijlpaarden, maar ook Rüppellsgieren, gelada-aapjes en komodovaranen: dierenliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Diergaarde Blijdorp, een van de oudste dierentuinen van Nederland. Sinds 2023 werkt Sandra Scheerder, samen met haar collega’s, nauw samen met de Rotterdamse vestiging van Baker Tilly: “We waren op zoek naar een nieuwe accountant die ons, naast de gebruikelijke controlewerkzaamheden, ook kan adviseren op fiscaal gebied. En, minstens zo belangrijk: we wilden een accountant die tijd en aandacht voor ons heeft en met wie het ook op persoonlijk vlak goed klikt. Zo kwamen we uiteindelijk uit bij Baker Tilly; bij hen voelden we die klik meteen.”

Schminken

Het multidisciplinaire team dat Diergaarde Blijdorp ondersteunt, bestaat uit onder meer Eric Boonstoppel (Director Audit), Anouk de Graaf (Manager Audit) en Arnoud Post (Manager VAT Advisory). Het controleren van de jaarrekening en subsidieverantwoordingen is vanzelfsprekend een belangrijke taak. Daarnaast adviseert Baker Tilly Blijdorp over belastingen, schetst Arnoud. “We kijken onder meer naar de toekomst: hoe kunnen we de fiscale structuur van Blijdorp verder verstevigen? Maar we beantwoorden ook tal van actuele vraagstukken, hoe groot of klein ook. Zo schminken vrijwilligers in de tuin kinderen tegen een vergoeding voor natuurbehoud. Welk btw-tarief zit daar dan op? Je kunt het zo gek niet bedenken, of het komt voorbij.”

Complex en uitdagend

Wat Blijdorp bijzonder maakt, is het feit dat het park meerdere inkomsten- en kostenstromen kent, vertelt Sandra. “Vanuit de ticketverkoop, maar bijvoorbeeld ook vanuit de horeca en het parkeren. En dan hebben we ook nog een aparte onderhoudstak voor onze deels monumentale gebouwen.” Eric noemt verder de nieuwe strategie van Blijdorp, waarbinnen natuurbehoud een bijzondere plek inneemt. “In dat kader is Blijdorp recent een project gestart op Bonaire. Dat brengt allerlei vragen met zich mee op het gebied van belastingen en compliance. Moet je daar bijvoorbeeld een jaarrekening deponeren? En hoe zit het met de aangifte inkomstenbelasting van medewerkers die daar aan het werk zijn? Dat zoeken we allemaal graag uit.”
Qua administratie zou Blijdorp wel vijf verschillende klanten kunnen zijn, vertelt Anouk. “Bovendien is Blijdorp een stichting zonder winstoogmerk, die door de Belastingdienst is benoemd tot culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat alles maakt Blijdorp in financieel-administratief opzicht een complexe, maar ook uitdagende klant.” Sandra, lachend: “Eigenlijk zijn we net zo uniek als onze bewoners.”
Olifanten, giraffes en dwergnijlpaarden, maar ook Rüppellsgieren, gelada-aapjes en komodovaranen: dierenliefhebbers kunnen hun hart ophalen in Diergaarde Blijdorp, een van de oudste dierentuinen van Nederland. Sinds 2023 werkt Sandra Scheerder, samen met haar collega’s, nauw samen met de Rotterdamse vestiging van Baker Tilly: “We waren op zoek naar een nieuwe accountant die ons, naast de gebruikelijke controlewerkzaamheden, ook kan adviseren op fiscaal gebied. En, minstens zo belangrijk: we wilden een accountant die tijd en aandacht voor ons heeft en met wie het ook op persoonlijk vlak goed klikt. Zo kwamen we uiteindelijk uit bij Baker Tilly; bij hen voelden we die klik meteen.”

Schminken

Het multidisciplinaire team dat Diergaarde Blijdorp ondersteunt, bestaat uit onder meer Eric Boonstoppel (Director Audit), Anouk de Graaf (Manager Audit) en Arnoud Post (Manager VAT Advisory). Het controleren van de jaarrekening en subsidieverantwoordingen is vanzelfsprekend een belangrijke taak. Daarnaast adviseert Baker Tilly Blijdorp over belastingen, schetst Arnoud. “We kijken onder meer naar de toekomst: hoe kunnen we de fiscale structuur van Blijdorp verder verstevigen? Maar we beantwoorden ook tal van actuele vraagstukken, hoe groot of klein ook. Zo schminken vrijwilligers in de tuin kinderen tegen een vergoeding voor natuurbehoud. Welk btw-tarief zit daar dan op? Je kunt het zo gek niet bedenken, of het komt voorbij.”

Complex en uitdagend

Wat Blijdorp bijzonder maakt, is het feit dat het park meerdere inkomsten- en kostenstromen kent, vertelt Sandra. “Vanuit de ticketverkoop, maar bijvoorbeeld ook vanuit de horeca en het parkeren. En dan hebben we ook nog een aparte onderhoudstak voor onze deels monumentale gebouwen.” Eric noemt verder de nieuwe strategie van Blijdorp, waarbinnen natuurbehoud een bijzondere plek inneemt. “In dat kader is Blijdorp recent een project gestart op Bonaire. Dat brengt allerlei vragen met zich mee op het gebied van belastingen en compliance. Moet je daar bijvoorbeeld een jaarrekening deponeren? En hoe zit het met de aangifte inkomstenbelasting van medewerkers die daar aan het werk zijn? Dat zoeken we allemaal graag uit.”
Qua administratie zou Blijdorp wel vijf verschillende klanten kunnen zijn, vertelt Anouk. “Bovendien is Blijdorp een stichting zonder winstoogmerk, die door de Belastingdienst is benoemd tot culturele ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling). Dat alles maakt Blijdorp in financieel-administratief opzicht een complexe, maar ook uitdagende klant.” Sandra, lachend: “Eigenlijk zijn we net zo uniek als onze bewoners.”
Qua administratie zou Blijdorp wel vijf verschillende klanten kunnen zijn.
Qua administratie zou Blijdorp wel vijf verschillende klanten kunnen zijn.

Voorspelbare flow

Net als veel andere organisaties kreeg ook Diergaarde Blijdorp te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Een hectische en onzekere tijd, blikt Sandra terug. “Daar kwam nog bij dat er door pensionering en uitstroom opeens een volledig nieuw administratief team zat. Ook daarom is het prettig dat we nu een professionele partner hebben. Ik ken alle acht teamleden van Baker Tilly persoonlijk, weet bij wie ik moet zijn met welke vraag en krijg altijd snel antwoord.
Overall ervaren we veel meer rust en regelmaat. We komen nu echt steeds meer in een voorspelbare flow.” Arnoud knikt instemmend bij de woorden van Sandra. “Blijdorp wilde zich als klant gezien en gehoord voelen, met korte lijnen. Het is fijn om te horen dat we slagen in die persoonlijke touch. Vanaf het begin hebben we ingezet op kennisopbouw, onder meer met kennissessies voor het team van Blijdorp en met duidelijke documentatie. Zodat die administratief-fiscale structuur er stáát en Blijdorp niet steeds opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.”

Symbolisch bedrag

Een dierentuin natuurlijk een bijzondere omgeving om in te werken, vertelt Anouk. “Om elkaar goed te leren kennen, zijn we – zeker in het begin – veel op locatie geweest. Dan is het leuk om in je lunchpauze een rondje te maken.” Het is enorm ‘tastbaar’ werk, vult Eric aan. “Hier op locatie zie je letterlijk waar je het voor doet. Toen ik voor de eerste keer het park binnenliep, had ik allerlei vragen. Hoe zit het met de inkomsten uit het parkeren? En van de poffertjeskraam? En, uiteraard: hoe staan alle dieren eigenlijk op de balans?” Die laatste vraag werd snel opgehelderd, vertelt Sandra. “Onze dieren staan op de balans voor het symbolische bedrag van één euro. Want dieren zijn uiteindelijk van niemand – alleen van zichzelf.”

Voorspelbare flow

Net als veel andere organisaties kreeg ook Diergaarde Blijdorp te maken met de gevolgen van de coronacrisis. Een hectische en onzekere tijd, blikt Sandra terug. “Daar kwam nog bij dat er door pensionering en uitstroom opeens een volledig nieuw administratief team zat. Ook daarom is het prettig dat we nu een professionele partner hebben. Ik ken alle acht teamleden van Baker Tilly persoonlijk, weet bij wie ik moet zijn met welke vraag en krijg altijd snel antwoord.Overall ervaren we veel meer rust en regelmaat. We komen nu echt steeds meer in een voorspelbare flow.” Arnoud knikt instemmend bij de woorden van Sandra. “Blijdorp wilde zich als klant gezien en gehoord voelen, met korte lijnen. Het is fijn om te horen dat we slagen in die persoonlijke touch. Vanaf het begin hebben we ingezet op kennisopbouw, onder meer met kennissessies voor het team van Blijdorp en met duidelijke documentatie. Zodat die administratief-fiscale structuur er stáát en Blijdorp niet steeds opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.”  

Symbolisch bedrag

Een dierentuin natuurlijk een bijzondere omgeving om in te werken, vertelt Anouk. “Om elkaar goed te leren kennen, zijn we – zeker in het begin – veel op locatie geweest. Dan is het leuk om in je lunchpauze een rondje te maken.” Het is enorm ‘tastbaar’ werk, vult Eric aan. “Hier op locatie zie je letterlijk waar je het voor doet. Toen ik voor de eerste keer het park binnenliep, had ik allerlei vragen. Hoe zit het met de inkomsten uit het parkeren? En van de poffertjeskraam? En, uiteraard: hoe staan alle dieren eigenlijk op de balans?” Die laatste vraag werd snel opgehelderd, vertelt Sandra. “Onze dieren staan op de balans voor het symbolische bedrag van één euro. Want dieren zijn uiteindelijk van niemand – alleen van zichzelf.”